Lanýžové degustační menu

Stadlery v kraji mají další problém, České dráhy je reklamují

Stadlery v kraji mají další problém, České dráhy je reklamují

foto: Lukáš Blokša

10. 02. 2022 - 13:18

Měly přinést pohodlnější cestování a větší komfort, zatím jsou s nimi ale hlavně problémy. Řeč je o vlakových jednotkách Stadler, které u Českých drah objednalo ještě minulé vedení Olomouckého kraje v čele s hejtmanem Ladislavem Oklešťkem. Letos v únoru to budou dva roky, co první repasované jednotky vyjely na tratě v regionu, v současné době podle mluvčí Českých drah Vandy Rajnochové na tratích v regionu jezdí dvě jednotky. U zbytku, pokud už je České dráhy mají, smluvně domluvených jednotek, je to ale jinak, dráhy je totiž podle informací České televize reklamují u svého dodavatele.

České dráhy a bývalé vedení Olomouckého kraje se před dvěma lety dohodly na tom, že dráhy do regionu dodají dvanáct jednotek repasovaných vlaků Stadler z Německa. Ty na tratích u západních sousedů dosloužily a zde, v regionální dopravě, měly zvýšit komfort cestujících po lokálních tratích. Zatímco bývalé vedení Olomouckého kraje si od nákupu a smlouvy s Českými drahami slibovalo zvýšený komfort při cestování, realita byla, i podle reakce cestujících, zcela jiná.

"Vlaky možná vypadají k světu, když se na ně člověk dívá z nástupiště, ale už tam začínají problémy. Vždyť se do toho ani nedá pořádně nastoupit... Kdo to vymyslel, to teda nevím, ale je to hrůza," postěžovala si Večerníku už dříve, při uvedení jednotek do provozu, jedna z cestujících, která do vlaku nastupovala na stanici Smetanovy sady v centru Olomouce.

Vlaky tak už od počátku v Olomouckém kraji doprovází smůla. Problémy s nimi byly na jednotlivých nástupištích u obsluhovaných zastávek, kde se zjistilo, že hrana nástupiště je hluboko pod úrovní dveří vlaku. Komplikace to způsobovalo zejména rodičům s kočárky, seniorům a na mobilitě omezeným cestujícím.

Rajnochová: V záběhu došlo k závadám, které jsme reklamovali v rámci garanční opravy

Na informace kolem reklamace převzatých strojů reagovala v odpovědi na dotazy Hanáckého Večerníku mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

"České dráhy převzaly a loni v prosinci uvedly do provozu dvě jednotky řady 646 výrobce Stadler Pankow. V záběhu došlo k závadám, které jsme reklamovali v rámci garanční opravy. Opravy zajišťuje společnost ŽOS Zvolen, která jednotky modernizuje," uvedla Rajnochová.

Ta zároveň Večerníku napsala, že obě tyto jednotky jsou v současnosti v provozu. Popsala také, jak probíhá uvedení do provozu u modernizovaných vozidel.

"Uvedení nových nebo modernizovaných vozidel u nás i v zahraničí je běžně spojeno s vyladěním v provozu a odstraněním garančních závad. V těchto případech od dodavatelů ale vždy vyžadujeme včasné a řádné odstranění zjištěných nedostatků," prozradila Rajnochová. V případě Stadlerů, které měly v kraji přinést komfortnější přepravu, šlo například o závady u klimatizace a WC.

Problémem pro dráhy a kraj je také to, že dodavatel má oproti smlouvě s dodáváním modernizovaných jednotek zpoždění.

"Pokud jde o dodávku dalších modernizovaných jednotek, dodavatel je ve zpoždění proti smluvně plánovanému harmonogramu. Pro nás je to komplikace jak ve vztahu k objednateli - Olomouckému kraji, tak k našim zákazníkům. Proto je prioritou, aby dodávky dalších modernizovaných jednotek Stadler byly uskutečněny co nejdříve," uzavřela Rajnochová.

Další články