
Radnice v Olomouci se změní na improvizovanou transfúzku
Olomouc - Město Olomouc ve spolupráci s Transfuzním oddělením místní Fakultní nemocnice přichází s…
foto: DPMO, a.s.
21. 02. 2025 - 11:26
Výluka kvůli modernizaci trati na Novou Ulici skončila, v pátek 21. února se na trať vrátily tramvaje. Trasu obsluhují tři tramvajové linky č. 1, 4 a 6, jak tomu bylo před výlukou. Modernizací prošly dva úseky trati, které byly v původním stavu z druhé poloviny 80. let - šlo o úseky od zastávky Wolkerova po zastávku Fakultní nemocnice v ulici Brněnské a úsek v ulici Hraniční od křižovatky Brněnská – Hraniční po smyčku tramvají. Trať bude znbovu na tři týdny uzavřena v dubnu kvůli dokončení některých prací.
Součástí modernizace byla také kompletní rekonstrukce zastávek Wolkerova, Fakultní nemocnice ve směru na Novou Ulici a Nová Ulice. Náklady na modernizaci přesáhly 200 milionů korun a Dopravní podnik je z většiny zafinancoval díky Evropské unii z Operačního programu Doprava 2021-2027.
Město v průběhu rekonstrukce trati využilo výluku a opravilo křižovatky v Hraniční ulici a k vytvoření nového koordinovaného tahu přes křižovatky se světelnou signalizací. Souběžně proběhla oprava podchodu „Pionýrská“.
Rekonstrukce trati trvala o necelé dva měsíce déle, původně se s í počítalo jen do konce minulého roku. Zdržení padá na vrub zejména nepředpokládané nutnosti sanace podloží v části trati. Modernizace byla zahájena během letních prázdnin a trvala necelých 7 měsíců. „Z hlediska provedení stavebních prací byl nejnáročnější přesun stovek tun materiálu, počínaje odtěžováním neúnosných konstrukčních vrstev, přes návoz nových konstrukčních vrstev ze štěrkodrtí, až po realizaci nového tramvajového svršku,“ popsal člen představenstva pověřený řízením technického úseku DPMO Petr Kocourek.
Z důvodu dokončení výsadby rozchodníků a stavby ostrůvků u přechodu pro chodce v Havlíčkově ulici bude na jaře na trati ještě vyloučen provoz, předpokládaný termín je 1. – 21. dubna 2025.
Trať na Novou Ulici nyní budou obsluhovat linky číslo 1, 4 a 6. Linka číslo 1 je v provozu od 5 hodin ráno do půl 10 večer, jezdí po trase Nová Ulice – Okresní soud – Tržnice – Envelopa - Hlavní nádraží – Fibichova a zpět v intervalu 15 minut. Linka číslo 4 je v provozu od půl 5 ráno do půlnoci, jezdí po trase Nová Ulice – Okresní soud – Náměstí Hrdinů – Žižkovo nám. - Hlavní nádraží – Pavlovičky a zpět v intervalu 15 minut. Linka č. 6 je vypravována ve všední dny v době špiček od 6 do 9 hodin ráno a od 12 do 17 hodin, jezdí po trase Nová Ulice – Okresní soud – Náměstí Hrdinů – Žižkovo nám. - Hlavní nádraží – Fibichova a zpět v intervalu 15 minut.
Jízdní řády najdou cestující na webových stránkách dpmo.cz a na zastávkových označnících. Mimochodem, právě od pátku 21. února dochází k úpravě jízdních řádů všech tramvajových linek a autobusové linky číslo 42.
V přípravě jsou i další projekty, které mají za cíl zlepšit městskou hromadnou dopravu: „Kromě modernizace trati v ulicích Brněnská a Hraniční připravujeme III. etapu trati na Nové Sady. Máme již také územní studii na modernizaci tramvajové trati v ulicích Palackého, Litovelská a třída Míru a v přípravě studii rekonstrukce trati v Hodolanské ulici. Dopravní podnik rovněž řeší projekt na bezhotovostní platbu jízdného ve vozidlech. Poděkování za přípravu a realizaci všech těchto rozvojových projektů patří všem zúčastněným, ať už týmu dopravního podniku nebo lidem z magistrátu, kteří zajišťují dotační prostředky či se starají o zdárný průběh veřejných zakázek, ale také občanům, kteří veřejnou hromadnou dopravu pravidelně využívají,“ uvedl investiční náměstek primátora Miloslav Tichý.
Co bylo na celé rekonstrukci nejnáročnější?
Samotná realizace stavby trvala necelých 7 měsíců, ale před samotným zahájením několik měsíců zabralo zpracování projektové dokumentace včetně zajištění spolufinancování z Evropské unie z operačního programu Dopravy. U dopravních staveb bývá zpravidla časově náročnější zpracování projektové dokumentace a zajištění administrativních úkonů než samotná realizace stavby. Z hlediska provedení stavebních prací byla nejnáročnější částí přesun stovek tun materiálu, počínaje odtěžováním neúnosných konstrukčních vrstev, přes návoz nových konstrukčních vrstev ze štěrkodrtí, až po realizaci nového tramvajového svršku.
Bylo něco, co vás během prací překvapilo?
Geotechnický průzkum, který byl součástí zpracování projektové dokumentace, nepočítal s pracemi spojenými se sanací podloží. Sanace podloží měla dopad na harmonogram stavby a samozřejmě i na zvýšení finanční náročnosti celého projektu. Tyto práce nicméně byly nezbytné pro zajištění požadované projektové životnosti stavby.
Je v Olomouci ještě některá část tramvajových tratí v takovém stavu, kdy je rozsáhlá rekonstrukce už opravdu urgentní?
Tramvajová trať v Hodolanech a Pavlovičkách, vybudovaná v 80. letech, se nachází na konci svého životního cyklu. Její technický stav, který zahrnuje závady jak v geometrických parametrech koleje, tak v tramvajovém krytu, vyžaduje komplexní rekonstrukci. V současnosti se zpracovává projektová dokumentace, která mimo jiné zahrnuje realizaci bezbariérových tramvajových zastávek, čímž se přispěje ke zlepšení dostupnosti tramvajové dopravy v dané lokalitě.
Olomouc - Město Olomouc ve spolupráci s Transfuzním oddělením místní Fakultní nemocnice přichází s…
Olomouc - Na jaře se v Olomouci rozšíří zákaz nočního stání vozidel nad 2,1 tuny do dalších oblastí…
Největší mořské akvárium se žraloky bude zhruba za dva roky chloubou Zoo Olomouc. Tato velká…
Do Olomouce se před Vánocemi dostala první nová tramvaj z celkem devíti vozů s evidenčním číslem…
Cynismus některých lidí nezná míry. Během druhého lednového víkendu někdo vyhodil v krabici na mráz…
Přes probíhající rekonstrukci a dočasné omezení počtu parkovacích míst měla Zoo Olomouc vloni velmi…