
Akce na silnicích kraje: překročená rychlost i alkohol
Olomouc - Policisté po celé České republice vyrazili ve středu na dálnice a silnice v rámci akce…
foto: npu.cz
20. 05. 2022 - 07:00
Na Horním náměstí v Olomouci se uskutečnilo snímkování sloupu se sousoším Nejsvětější Trojice pomocí bezpilotní helikoptéry.
Sloup Nejsvětější Trojice má výjimečné postavení v barokní sochařské a architektonické tvorbě 1. poloviny 18. století. Jeho architektonická koncepce, rozsah sochařské výzdoby a monumentalita (výška 32 m) nemá adekvátní konkurenci v evropském kontextu. Svým budováním v letech 1716-1754 patří olomoucký sloup k poslednímu příkladu masivní vlny budování podobných monumentů středoevropských měst.
Kolem střední architektury vybudované na půdorysu šestiúhelníku a přístupné po několika stupních, jsou na hranách umístěny sochy světců v nadživotní velikosti na vysokých profilovaných reliéfně zdobených soklech, a to ve třech podlažích nad sebou, celkem 18 figur. Spodní řada figur je obehnána balustrádou s vázami a světlonoši. Uvnitř střední architektury je kaple a plášť jádra je zdoben figurálními reliéfy, pilastry a římsami. Na střední architektuře spočívá na volutovém soklu šestiboký kanelovaný dřík s korintskou hlavicí. V jeho spodní polovině je na něm umístěna figurální skupina vznášejících se andělů a Panny Marie, na vrcholu pilíře spočívá velké sousoší Nejsvětější Trojice.
Sloup byl zapsán na Seznam světového dědictví v roce 2000 jako desátá úspěšná nominace, od roku 2001 je prováděn NPÚ roční monitoring statku, v rámci kterého je také sledován technický stav díla. Poslední komplexní restaurování bylo dokončeno v roce 2001, v současné době Sloup opět vyžaduje restaurátorský zásah.
Účelem snímkování pomocí dronu, jež se provádí v rámci vědecko-výzkumného úkolu NAKI II NPÚ a ČVUT Praha – „Bezpečné snímání historických objektů bezpilotními helikoptérami – asistivní technologie, metodika a využití v památkové praxi“, by měl být detailní záznam aktuálního technického stavu památky a vyhotovení 3D modelu jak pro propagační účely města, tak pro dlouhodobé monitorování tohoto statku světového dědictví. Získané informace budou užitečné pro zachycení změn po připravovaném restaurování. Ambicí NPÚ je provádět takové snímkování v pravidelných cyklech např. 5 let a ze získaných dat lépe hodnotit potřebu pravidelné či mimořádné údržby.
Olomouc - Policisté po celé České republice vyrazili ve středu na dálnice a silnice v rámci akce…
Tramvaje na Nové Sady po osmidenní výluce opět jezdí. Výluku zavinila nehoda vlaku, který vykolejil…
V drama se proměnila cesta na školení do Zbirohu pro tři naše zkušené velitele. Místo poklidné…
Olomouc - Pokud vyrazíte za pět let vlakem na výlet do Hrubé Vody, Litovle nebo Senice na Hané,…
Jaká je vytíženost linek městské autobusové dopravy? Kolik lidí jezdí ráno, ve špičkách a večer?…
Výluka tramvajového provozu na Nové Sady, způsobená vykolejením vlaku na křížení tratí v ulici…