HC březen

Místo výpravčího policajt Co vznikne z nádraží v Prostějově? Možná policejní služebna

Co vznikne z nádraží v Prostějově? Možná policejní služebna

foto: Město Prostějov

08. 03. 2025 - 06:53

Prostějov – Prostějov, místní nádraží. Tato zastávka na trati z Prostějova do Chornice nebo Olomouce přes Senici na Hané, je tradiční destinací nedaleko centra města, odkud víc než stovku let vyrážejí za prací nebo turistikou desetitisíce obyvatel. Starou a chátrající budovu chce od železničářů převzít už několik let prostějovská radnice. Loni záměr schválilo zastupitelstvo, nyní se objevila první vlaštovka, k čemu by objekt mohl sloužit.

„Jedna z možných variant je přesun útvaru policejní hlídkové služby z prostor ve Vrahovicích, což by mohlo splňovat podmínky bezúplatného převodu bývalé výpravní budovy Prostějov - místní nádraží, které požaduje Správa železnic. Převod nemovitosti je aktuálně projednáván,“ uvedl náměstek prostějovského primátora Jiří Rozehnal.

Radnice si nechala zpracovat od architektonického studia 2 arch studii rekonstrukce místního nádraží. Do částky 150.000 korun by se měly vlézt i další potřebné stavební průzkumy. Architekti by se měli pustit do práce už tento měsíc.

Bezplatný převod objektu do majetku měst je podmíněn řadou závazků. „Město se například zaváže k tomu, že po dobu 20 let nepřevede budovu do vlastnictví třetích osob nebo že bude užívat objekt k veřejnému účelu,“ řekla před časem Hanáckému večerníku náměstkyně primátora Milada Sokolová.

Po odsouhlasení transakce zastupitelstvem a státními orgány může následovat odstěhování původních drážních technologií. Poté by mohla následovat rekonstrukce budovy, která je prozatím předběžně naplánovaná na roky 2027 a 2028.

Prostějovské místní nádraží bývalo kdysi ústředním nádražím Moravské západní dráhy a tomu také odpovídalo jeho vybavení. Stojí tady velká přijímací budova, ke které byla v roce 1912 přistavena pošta. V sousedství pošty se nacházelo velké skladiště a překladiště. Na opačnou stranu od přijímací budovy stojí dva obytné domy pro tehdejší zaměstnance dráhy. Kromě těchto staveb se za kolejištěm nacházela pětimístná výtopna, vodárna s provozním přístavkem a velká kancelářská budova. 

Výtopny byly součástí větších železničních stanic. Byly v nich ustájeny parní lokomotivy, které bylo třeba roztopit před službou, ale někdy sloužily i k delším odstávkám jako depa. Před prostějovskou výtopnou se lokomotiva otáčela na točně.

 

Další články