Lanýžové degustační menu

Nová tramvaj bude dražší. Víme proč!

Nová tramvaj bude dražší. Víme proč!

foto: FB DPMO

14. 05. 2020 - 05:59

Dopravní podnik města Olomouce vybral dodavatele nové oboustranné tramvaje. Do Olomouce by měla dorazit v první polovině roku 2022 a jedná se o stejný typ vozu, který už v Olomouci mají. Tentokrát ale bude za vyšší cenu, než v roce 2018.

 
Tramvaj EVO1/o, o kterou se jedná, je obroustranný vůz. To znamená, že má dveře po obou stranách vozu a pokud se zapojí do série, může obsluhovat trať na Trnkovou, kde není točna a není tedy možné, aby se tramvajové soupravy otočily.
 
V Olomouci mají již tři tyto vozy, které byly dodány v roce 2018 v rámci dotace z Evropské unie. Tehdy jedna oboustranná tramvaj stála necelých 22 milionů korun. Ta nově vysoutěžená ale vyjde na 27,508 milionů korun.

Vliv na cenu má několik faktorů. „Do ceny se určitým způsobem promítlo i to, že jsme chtěli pouze jeden vůz. Ale hlavní vliv měl nárůst cen materiálu. Od minulého nákupu vozů šly ceny materiálu a práce neuvěřitelně nahoru, což se do ceny samozřejmě promítlo,“ řekla tisková mluvčí Dopravního podniku Martina Krčová.

Ihned po zveřejnění výsledků soutěže se v médiích objevilo srovnání pořizovacích cen tramvají, ze kterého nová EVO1/o nevycházela cenově nejlépe. Server zdopravy.cz dokonce tento vůz označil za nejdražší svého typu v Česku. „Ale taková porovnání nejsou vůbec na místě. Srovnávají nesrovnatelné. Jelikož se porovnávají vozy koupené před třemi a více lety, jejichž ceny samozřejmě neovlivnilo zmíněné zdražení materiálu. Kromě toho naše vozy jsou oboustranné, plně klimatizované a kompletně nízkopodlažní. Takové vlastnosti porovnávané vozy nemají,“ podotkla Krčová.

S vyšší cenou podnik počítal už při vypsání výběrového řízení. „Pořizovací částka, která je jednou z podmínek u výběrových řízení se neurčuje náhodně, ale reaguje na aktuální ceny na trhu. Určuje se tak, že oslovíme výrobce tramvají a zjistíme, za jakou částku jsou vůbec schopni takový vůz dodat. Tomu pak odpovídá cifra, která je součástí zadání výběrového řízení,“ vysvětlila Krčová.

Kritici se také ptají, proč nebyla tato čtvrtá tramvaj EVO1/o zakoupena rovnou při dodávce v roce 2018. „Důvodem byl finanční limit dotace, kvůli kterému by další vůz dotace už nepokryla. A vzhledem k finanční náročnosti pořízení nových vozů není v možnostech podniku zakoupit vozy bez dotace, ta totiž pokryje 85 % nákladů,“ řekla tisková mluvčí a rovnou dodala, že pořízením čtvrté oboustranné tramvaje podnik naplní kapacitu vozů, které jsou potřeba k obsluze tramvajové trati směrem na Trnkovu. 

„Proto koupíme pouze jeden vůz, další nejsou potřeba. A ačkoli by koupě více kusů mohla snížit cenu za jednu tramvaj, ve výsledku by byly náklady za více vozů příliš vysoké,“ uzavřela Krčová.

Další články