
Tramvaje už zase jezdí na Novou Ulici
Výluka kvůli modernizaci trati na Novou Ulici skončila, v pátek 21. února se na trať vrátily…
foto: DPMO
05. 02. 2025 - 10:48
Do Olomouce se před Vánocemi dostala první nová tramvaj z celkem devíti vozů s evidenčním číslem 125. Tento týden se vydá poprvé do ostrého provozu. Do konce roku ji pak doplní dalších osm vozů. Většinu nákladů pokryje příspěvek z fondů EU.
Kupní smlouvu na devět plně nízkopodlažních tramvají s oboustranným odbavováním cestujících podepsalo vedení DPMO v prosinci 2023. „Tyto vozy primárně potřebujeme na provoz trati na Nové Sady, kde není na konci smyčka na obracení vozů. Tramvaje s oboustranným odbavováním cestujících jsou ale výhodou i při rekonstrukcích stávajících tratí. Díky nim bylo možné například zachovat částečný tramvajový provoz v centru města při budování mostu na Masarykově třídě,“ informoval Jaroslav Michalík, předseda představenstva DPMO, a.s.
„Vozy jsou vybaveny klimatizací a USB zásuvkami, nově také automatickým systémem sčítání cestujících nebo vyhřívanými sedačkami, které jsme zatím měli jen v některých vozech Vario a cestující si je chválí,“ doplnil místopředseda představenstva DPMO Pavel Zatloukal.
Tramvaje EVO1/o jsou vybaveny sedmi dveřmi, čtyřmi na pravé a třemi na levé straně tramvaje s možností otevření ve směru jízdy pouze na pravé straně. Kapacita je 27 sedících a 85 stojících cestujících. Vozy jsou plně nízkopodlažní, interiér chrání nástřik nanotechnologií proti zápachu a bakteriím a ochranná folie proti vandalismu. Klimatizační a ventilační soustava je vybavena revitalizačním systémem, který efektivně ničí škodlivé mikroorganismy.
Novinkou je moderní antikolizní systém. „Antikolizní systém jsme vyvinuli s jasným cílem: minimalizovat náklady na opravy vozidel po nehodách. Tématem je ale i snižování počtů a dopadů kolizí s chodci, které mívají fatální následky. Velkou výhodou systému je jeho univerzálnost – lze jej instalovat na nové i starší tramvaje, bez ohledu na jejich výrobce, což potvrzuje i jeho úspěšné nasazení v Olomouci,“ popisuje Jan Hušák, technický ředitel pro digitalizaci ve Škoda Group.
Tento typ vozu už cestující v Olomouci znají, jedná se o stejné tramvaje, které nyní jezdí s evidenčními čísly 121, 122, 123 a 124. Pořizovací cena devíti vozů je 314,5 miliónů korun a náklady na servis po dobu čtyř let budou 14,7 miliónů korun. 81 procent uznatelných nákladů z pořizovací ceny pokryje dotace z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP).
Výluka kvůli modernizaci trati na Novou Ulici skončila, v pátek 21. února se na trať vrátily…
Olomouc - Město Olomouc ve spolupráci s Transfuzním oddělením místní Fakultní nemocnice přichází s…
Olomouc - Na jaře se v Olomouci rozšíří zákaz nočního stání vozidel nad 2,1 tuny do dalších oblastí…
Největší mořské akvárium se žraloky bude zhruba za dva roky chloubou Zoo Olomouc. Tato velká…
Cynismus některých lidí nezná míry. Během druhého lednového víkendu někdo vyhodil v krabici na mráz…
Přes probíhající rekonstrukci a dočasné omezení počtu parkovacích míst měla Zoo Olomouc vloni velmi…