DIVADELNÍ FLORA Festival nabízí rekordní množství zahraničních produkcí

Festival nabízí rekordní množství zahraničních produkcí

foto: Vojtěch Brtnický

10. 05. 2025 - 21:25

Mottem letošního, v pořadí již 28. ročníku Divadelní Flory, je „Rovnost“. Festival probíhá od 9. do 19. května za účasti rekordního množství zahraničních produkcí. Multižánrový festival vyvrcholí reprezentativní přehlídkou slovenského politického divadla.  

 

Gleichheit – výrazná německá stopa  

Hned první festivalový den Flora přivítá Maxim Gorki Theater Berlin. Spisovatel Michel Friedman vzpomíná v poetické autobiografii Cizí na své rodiče – krakovské Židy, kteří přežili holokaust. Bolestného tématu se na berlínské scéně ujal jeden z největších generačních talentů – režisérka Lena Brasch. 

O oficiální zahájení DF se postará, stejně jako loni, renomovaný ansámbl Schauspielhaus Bochum. Pod adaptací sugestivní prózy Maxe Portera Žal je to s křídly je podepsána jedna z nejexponovanějších postav současné evropské činohry – režisér Christopher Rüping, jehož tvorbu Flora cíleně prezentuje druhým rokem za sebou.  

Během předposledního festivalového dne láká DF na další highlight německé provenience – koprodukci v ČR premiérově hostujícího Theaterhaus Jena a mezinárodních kolektivů Wunderbaum & Post Paradies Útok psím lejnem v režii Waltera Barta. Představení získalo v anketě měsíčníku Theater Heute nejprestižnější možné ocenění „Inscenace roku 2024“.  

Exkluzivní taneční dramaturgie 

Díky Floře v České republice poprvé vystoupí také choreografka Eszter Salamon, která se společně s Christopherem Rüpingem stane největší zahraniční hvězdou tohoto ročníku Divadelní Flory.  

V osobně laděné inscenaci Monument 0.7: M/Others pokračuje především v Německu a Francii působící umělkyně v subtilním nazírání lidských vztahů – tělesně-pohybový dialog Salamon s její osmdesátiletou matkou Erzsébet Gyarmati slibuje divákům v komorním sále Central naprosto unikátní intimní prožitek. 

Transgenerační otázky si v rámci své první tuzemské prezentace klade také salcburská taneční company BODHI PROJECT. Dynamická inscenace Chemical Joy, jež vznikla ve spolupráci s řeckou choreografkou Lenio Kakleou, provokativně komentuje fenomén mládí a má potenciál stát se jedním z diváckých hitů 28DF. – Podobně jako tanečně-hudební duet česko-nigerijské performerky Angely Nwagbo a senegalského perkusisty Siaky Toureho Confluence. Jejich společné hledání civilizační a sociální sounáležitosti vzdává hold africkým kulturám a filozofiím, jež byly pro čerstvý objev naší taneční scény zásadním inspiračním zdrojem. 

Slovenský tanečník Tomáš Janypka prověří v sólové performanci Lonesome COWBOY, za kterou získal širší nominaci na Cenu Thálie za oblast alternativního divadla, popkulturní symbol „odcházející éry“ a postará se o prolog čtyřdenního fokusu na angažovanou slovenskou divadelní (a hudební) tvorbu v druhé části festivalu. 

Silná slovenská linka 

Klíčovou součástí dominantní programové linie 28DF bude profil činohry Slovenského národného divadla. Vedle rekonstrukce temné historické události Budete mať luft! režiséra Pavola Viechy a „jevištní básně o zemi, z níž se odchází“, Odlivu Lukáše Brutovského, představí první slovenská scéna na Floře také nejlepší slovenskou Inscenaci roku 2024 – brilantní adaptaci esejistické novely Pavla Vilikovského Pes na ceste v režii Dušana D. Pařízka.    

Třikrát opanuje interiéry olomouckého Divadla na cucky bratislavské Divadlo Petra Mankoveckého s apelativním site-specific projektem režisérky Alžbety Vrzguly a spoluautorky scénáře Kataríny K. Cvečkové Eden. Útek z raja.  

Prešovské divadelní uskupení Slzy Janka Borodáča v Olomouci odehraje Zweigovými paměťmi Svět včerejška inspirovaný počin nejúspěšnější slovenské režisérky poslední dekády Júlie Rázusové – Outcast.  

Slovenské komorné divadlo přiveze strhující Brutovského Hekubu. V naléhavě aktuálním příběhu o démonech války excelují opory martinského souboru, ověnčené výročními Cenami Dosky za sezonu 2022/23 v obou hereckých kategoriích – Lucia Jašková a Marek Geišberg. 

Slovenskou linku podtrhne závěrečná performance/instalace IHOPEIWILL. Tvůrčí spojení zkušeného choreografa Jara Viňarského s fyzicky neobyčejně disponovanou tanečnicí Soňou Ferienčíkovou se stane poslední událostí jedenáctidenního festivalového programu.  

České tandemy & olomoucké výboje 

Tuzemskou činohru bude na jevišti Moravského divadla reprezentovat trojlístek autorských projektů výrazných inscenačních dvojic v podání tří předních pražských divadel. Produkce Činohry Národního divadla a platformy ND Young Takže asi tak vznikla ve spolupráci s teenagery z dětských domovů. Pod režijním a dramaturgickým vedením Janka Lesáka a Natálie Strýčkové Preslové podávají mladí (ne)herci nezkreslené, místy sebeironické, ale hlavně autentické svědectví o světě, který je obestřen řadou předsudků. 

Knižní námět Pasoliniho kontroverzního filmu Teoréma o „střetu materiálních a duchovních hodnot“ přetavil do atmosférického světa podmanivých obrazů režisér Jakub Čermák.  

Režijně-dramaturgický tandem Petr Erbes & Boris Jedinák originálně reflektuje půlroční účinkování ekipy československých umělců v americkém „hlavním městě zábavy“ na konci 60. let minulého století. Na hudbou pulzující, halucinogenní náladou umocněnou a výtečnými hereckými výkony korunovanou inscenaci Bůh v Las Vegas pozve Divadlo Na zábradlí. 

Domácí Moravské divadlo představí dva nedávno premiérované tituly svého operního repertoáru – Humperdinckova Jeníčka a Mařenku režisérky Elišky Říhové a Janáčkovu Jenůfu odcházející umělecké šéfky zdejší opery Veroniky Kos Loulové. V programu nechybí ani novinky Divadla na cucky – BLAHObytí Tomáše Loužného a Návrat do Remeše v režii Adama Svozila.  

Po Volnosti Rovnost 

Hudbou, workshopy a besedami protkaný jedenáctidenní program umělecky mapuje sociální fenomény naší současnosti. „Leitmotiv většiny inscenací prohlubuje étos loňského motta Volnost. Otevíráme mezigenerační a genderové otázky, tematizujeme postavení rozličných menšin, problematiku rovného přístupu k elementárním lidským právům i ambivalenci vztahu Východ–Západ. Prezentujeme výsostně politické divadlo sousední země, v níž je hlas nezávislé kultury politicky umlčován,“ charakterizuje 28. ročník Divadelní Flory s více než pěti desítkami akcí její ředitel a hlavní dramaturg Petr Nerušil a dodává: „Je osvěžující, že řadu palčivých problémů, které nynější turbulentní doba přináší, promítl výtvarník Petr Polák do letošního festivalového vizuálu s nadhledem a lehkostí. Naléhavost jejich řešení tím neoslabuje, ale zve k dialogu, jehož předpokladem je tolerance k odlišnému názoru a vzájemný respekt. Věříme, že náš festival je pro tento druh setkávání ideálním místem.“ 

 

Další články